În anul pandemiei, restricțiile au îndepărtat publicul de teatre și cinematografe și l-au reorientat către TV, muzică și lectură. Românii s-au refugiat în muzică, jocuri și cărți în 2020, arată barometrul cultural realizat de Institutul Național pentru Cercetare și Formare Culturală.
Lectura este menționată anul acesta de 35% dintre participanții la studiu, față de 22% anul trecut. În mod surprinzător, cititul a bătut Netflixul, în ce privește distracția zilnică a românilor – 14% au citit în fiecare zi, față de 10% care s-au uitat la filme. O altă cifră care surprinde este cea legată de procentajul celor care nu s-au uitat deloc la filme (56%) și nici nu au citit (41%). Oare ce au făcut? Cu siguranță părinții și personalul medical au stat foarte prost la capitolul timp liber, dar nu cred că toți cei 40-50% sunt dintre ei.
Activități în timpul pandemiei
Aproape 60% dintre respondenți spun că au citit măcar o dată în ultimele șase luni, față de 44% care au preferat filmele.
Cel mai probabil pandemia a schimbat iremediabil și anumite obiceiuri – vom afla sigur abia peste câțiva ani. Întrebați dacă au intenția să meargă la teatru, film sau la concerte în următoarea jumătate de an, cei mai mulți au răspuns nu; nici măcar în aer liber.
Dintre evenimente și locurile cu cea mai mare intenție de participare, românii ar alege monumentele istorice, spectacole de divertisment sau muzică în aer liber.
Consumul de muzică a crescut simțitor în anul 2020 – 88% dintre respondenți au ascultat muzică (pe diferite dispozitive) comparativ cu 74% în 2019.
La fel și cel de programe TV. Participanții la studiu spun că au vizionat mai multe filme artistice și seriale TV (79%) decât anul trecut (76%), mai multe filme de animație (40% față de 31%) și emisiuni de divertisment (76% față de 69% în 2019).
Studiul Tendințe ale consumului cultural în pandemie este un sondaj de opinie pe diverse teme legate de cultură, realizat în două ediții semestriale, pe un eşantion de 2000 de respondenți, cu vârsta peste 18 ani, din mediile urban și rural.