Nimicul, de Hanif Kureishi

0
89

     „Dacă ai fost vreodată atrăgător, dezirabil, charismatic și bine făcut, nu ai cum sa uiți niciodată. Inteligența și eforturile nu pot compensa urâțenia. Frumusețea e singurul lucru important, nu poate fi cumpărată, și cei frumoși au cu adevărat toate privilegiile. Indiferent cum sfârșești, îți trăiești viața ca membru al unui club exclusivist și nu încetezi nicicând să-i compătimești pe cei mai putin binecuvântați de soartă.

    Am aflat pe parcurs că-i înțelept să fii în gardă în fața normalității și că virtutea e o himeră. M-am străduit să nu recunosc niciodată tradițiile banale ale fidelității sau temnițele convenționalului. Etica e o formă de violență patologică, și binele, un obstacol. Am fost, și sper să rămân, un senzualist cu afinitate pentru marchizul de Sade ca ghid moral. Intenționez să rămân fidel acestui crez, în ciuda tentațiilor prohibiției.

Dar am înțeles în același timp că abaterea nu face decât să confirme regulile pe care vrea să le respingă. Nimic nu sprijină norma mai bine decât devierea de la normă.” (pag. 23)

Nimicul, de Hanif Kureishi
Traducere de Cristian Ionescu
Editura Humanitas Fiction, 2019

Nimicul, de Hanif Kureishi

Cel mai recent roman al lui Kureishi, Nimicul, este o fantezie strălucită în jurul triunghiului soț-soție-amant, în care până şi jocul referințelor literare şi cinematografice te acaparează.

Inclus de The Times pe lista celor mai mari 50 de scriitori britanici de după 1945, Hanif Kureishi este un prozator, dramaturg și scenarist multipremiat: a câștigat prestigiosul Whitbread Award și a primit două nominalizări la Oscar pentru cel mai bun scenariu. Opera lui este tradusă în 36 de limbi.

Hanif Kureishi, scriitor de origine pakistanezo-britanică, s-a născut în 1954 în Kent. A studiat filozofia la King’s College, Londra. În 1981 a obținut Premiul George Devine pentru piesele Outskirts și Borderline, iar în 1982 a fost numit writer in residence la Royal Court Theatre. Pentru scenariul filmului My Beautiful Laundrette, din 1984, a primit o nominalizare la Oscar. A scris, de asemenea, scenariile filmelor Sammy and Rosie Get Laid (1987), London Kills Me (1991, pe care l-a și regizat), The Mother(2003) și Venus (2007). Piesa lui Sleep With Me a fost pusă în scenă la National Theatre din Londra în 1999, iar When the Night Begins, la Hampstead Theatre în 2004. Primul său roman, Buddha din suburbie (The Buddha of Suburbia, 1990; Humanitas Fiction, 2007), s-a bucurat de mare succes, fiind tradus în peste 25 de limbi. I-au urmat o serie de romane, între care The Black Album (1995), Intimitate (Intimacy, 1998; Humanitas Fiction, 2018) — care stă la baza ecranizării omonime din 2001, în regia lui Patrice Chéreau —, Darul lui Gabriel (Gabriel’s Gift, 2001; Humanitas, 2005), Am ceva să-ți spun(Something to Tell You, 2008; Humanitas Fiction, 2010), The Nothing (2018; Humanitas Fiction, 2019), precum și volume de povestiri: Love in a Blue Time (1996), Midnight All Day (1999) și The Body and Other Stories (2002). Hanif Kureishi semnează, de asemenea, volumele de eseuri Dreaming and Scheming: Reflections on Writing and Politics(2002) și The Word and the Bomb (2005), precum și memoriile My Ear at his Heart: Reading my Father (2004). A fost recompensat în Franța cu medalia Chevalier de l’Ordre des Arts et des Lettres, iar în țara sa, cu CBE.